In quarantaine gemotiveerd blijven voor je studie

Heel Nederland is in quarantaine en probeert zo min mogelijk buiten te komen. Ook ik moet er uiteraard aan geloven. De afgelopen week vond ik het best lastig om gemotiveerd te blijven voor mijn studie. School gaat gewoon door, natuurlijk. In dit artikel deel ik een aantal tips met jullie om gemotiveerd te blijven voor je studie!

Foto: Kaboompics

Zoals jullie wellicht weten, ben ik momenteel bezig met mijn afstudeeronderzoek. Dit doe ik zelfstandig, dus niet bij een bedrijf. Dit betekende al dat ik niet 5 dagen in de week op een kantoor moest zitten. Hierdoor had ik voor mezelf al een aantal regels opgesteld om wel écht aan het werk te gaan. Een daarvan was minimaal één á twee dagen ergens af te spreken met Celine, zodat we samen aan de bak konden gaan. Dit werkte voor mij supergoed en raakte ik écht gemotiveerd door. Nu we allemaal zo veel mogelijk binnen moeten blijven, valt dit natuurlijk weg. Ik merkte dat ik door het alsmaar thuis zitten ook een stuk minder gemotiveerd werd. Ik was sneller afgeleid (met name vanwege al het nieuws rondom corona) en legde dan al snel mijn laptop aan de kant. Ik heb mezelf toen even de tijd genomen om te acclimatiseren en pakte daarna de draad weer op. Hierbij mijn tips!

1. Start je dag zoals je normaal altijd al deed

Deze staat voor mij met stipt op nummer 1. Als ik met Celine had afgesproken in de bibliotheek, had ik een vaste routine. Ik stond om 07:00 uur 's ochtends in de sportschool, ging daarna douchen en ontbijten en dan ging ik de deur uit. De sportschool is nu natuurlijk gesloten, dus ik besloot mijn dag te starten met een workout. De ene keer deed ik om 07:00 uur 's ochtends een home-workout, ging ik buiten skeeleren of wandelen. Daarna sprong ik onder de douche en kleedde ik mij aan. Ik vind het ook belangrijk om mij aan te kleden zoals ik normaal doe als ik naar school of werk zou gaan. Jup, uit die pyjama of joggingbroek! Je voelt je een stuk gemotiveerder als je aangekleed bent.

2. Maak een to-do lijstje

Ik gebruik zelf de Mascha Werkplanner. Deze had ik aangeschaft voor mijn stage bij Etos en gebruik ik nu nog steeds elke dag. Per dag schrijf ik op wat ik moet doen. Probeer wel realistisch te zijn in je planning. Ik was voorheen altijd geneigd om de hele dag helemaal vol te plannen. Aan het eind van de dag was ik dan teleurgesteld als ik niet alles kon afvinken. Een to-do lijstje maken klinkt cliché, maar werkt wel echt. Het maken van dit soort lijstjes geeft mij rust in mijn hoofd.

3. Zoek een rustige plek op

Als je op jezelf woont, zal je niet te maken hebben met drukke broertjes en/of zusjes die ook vrij zijn. Dit had ik dus wel. Probeer een rustige plek in het huis op te zoeken en je zoveel mogelijk af te schermen van andere mensen in het huis. Mijn enige plek in huis, is eigenlijk mijn slaapkamer. En man, mijn kamer is aardig druk. Aan de muren hangt van alles en mijn bureau... daar wil ik eigenlijk niet eens over beginnen. Maar hier moest ik toch écht aan de slag gaan. Ik ruimde daarom mijn bureau helemaal op. Alle troep wat mij zou kunnen afleiden, haalde ik eraf. Alleen de spullen die ik op dat moment nodig had, lagen op mijn bureau. Zijn anderen in het huis luidruchtig? Doe dan oortjes in of je koptelefoon op. Op Spotify vind je genoeg afspeellijsten met muziek die je helpen met concentreren!

4. Telefoon weg!

Ik weet dat het lastig is, maar doe je telefoon weg! Niet helemaal natuurlijk, maar berg hem ergens op waar je hem niet kunt zien. Ik merkte aan mezelf dat ik heel erg afgeleid werd door mijn telefoon. Vooral door de meldingen van NU.nl, Facebook, Whatsapp en Instagram. Je denkt even te kijken wat er te zien valt, vervolgens zit je alweer een kwartier door je tijdlijn te scrollen en ben je je concentratie volledig kwijt. Wees wat strenger voor jezelf. Dat betekent ook geen Web Whatsapp! Tenzij je natuurlijk iets aan iemand moet vragen, zoals ik regelmatig contact heb met mijn afstudeerbegeleider. Maar dit kan dan meestal gewoon via de mail. Moet je voor je werk veel bellen? Zet dan in ieder geval al je notificaties uit, zodat die jou verder niet kunnen afleiden. 

5. Verwen jezelf af en toe eens

Ja, je moet wat strenger worden voor jezelf. Maar dat betekent niet dat je helemaal niks meer mag. Ik heb aan mezelf gemerkt dat ik mij niet langer dan 30 minuten achter elkaar volledig kan focussen. Na een halfuur mag ik van mezelf even een appje beantwoorden of de memes bekijken waarin ik getagd ben. Na ongeveer vijf minuten ga ik weer volle bak aan de slag. Uiteindelijk neem ik een langere pauze om een kop thee te zetten of mijn lunch klaar te maken. Ik heb voor mezelf ook de afspraak gemaakt dat ik na 17:00 uur 's middags mag stoppen met mijn afstudeeronderzoek. Dan mag ik, tot we gaan eten, lekker wat voor mezelf doen. Een aflevering kijken op Netflix, bloggen of YouTube video's kijken. De rest van de avond staat in het teken van me-time. Mijn nagels lakken, maskertje op doen, een boek lezen etc. Dit werkt voor mij het beste.

Dit waren mijn tips om gemotiveerd te blijven voor je studie in quarantaine. Uiteraard kun je deze tips ook toepassen als je vanuit huis moet werken. Voor de studenten die dit lezen: vergeet ook niet om je af en toe jezelf eraan te herinneren waar je dit voor doet. Ik ben bezig met afstuderen en zeg regelmatig tegen mezelf: even doorzetten en dan ben je over een paar maanden afgestudeerd!

Succes!






1 opmerking

  1. Ik ben momenteel ook bezig met mijn afstudeeronderzoek en ik herken je struggle enorm. Ik vind het moeilijk om gemotiveerd te blijven, aangezien je niet fysiek aanwezig kunt zijn bij de organisatie waar je stage loopt. Bij mij helpen de to-do lijstjes gelukkig wel. Veel succes met je scriptie!

    BeantwoordenVerwijderen