Waarom Twitter niet 'dood' is

Als ik aan mensen vertel dat ik iets heb gelezen op Twitter, krijg ik altijd scheve gezichten. ''Gebruik jij nog Twitter?'', inclusief de grote ogen van verbazing. Er zijn tegenwoordig populairdere kanalen zoals YouTube, Instagram en Facebook. Twitter staat in 2019 op de zesde plek van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland. Toch is het een interessant (online) marketingmiddel.



Eerst even een paar feiten en cijfers op een rijtje over Twitter. Twitter staat in 2019 dus op de zesde plek van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland. Maar onderschat dit kanaal niet. Er zijn namelijk 2,5 miljoen dagelijkse gebruikers die per dag zo'n 500 miljoen tweets eruit gooien. Dood? Nee, dus. Grote kans dat jouw doelgroep zich gewoon op Twitter bevindt!

Grafiek gebruik totaal van social media afgelopen jaren

Actueel

Twitter leent zich goed voor actualiteiten. Iedereen deelt zijn of haar mening door middel van hashtags en houdt elkaar op de hoogte. Als er ergens een terroristische aanslag is geweest, durf ik te wedden dat Twitter meteen vol staat met het aller laatste nieuws. Maar ook als er code oranje is afgegeven, iemand vermist is, er iets heftigs is gebeurd in een aflevering van Temptation Island. Je leest het allemaal op Twitter. Nieuws is dus goed te volgen via dit kanaal.

Webcare

Als ik mensen spreek die ook Twitter nog regelmatig gebruiken, zeggen zij dat ze dit kanaal vooral gebruiken om vragen te stellen aan bedrijven. Als bedrijf zijnde is het dus echt een must om enigszins aanwezig te zijn op Twitter. Het versturen van een tweet is heel laagdrempelig. Een vraag, klacht of opmerking is er zo uitgestuurd. Dit kanaal wordt vaak door organisaties gebruikt om vragen te beantwoorden en eventuele klachten en problemen op te lossen. De NS is bijvoorbeeld erg actief met het reageren op vragen en klachten. 


Geen algoritme

Waar iedereen zich buigt over de verwarrende algoritmes op Instagram en Facebook die niemand begrijpt, is dat bij Twitter helemaal niet nodig. Je kunt je doelgroep makkelijker organisch bereiken via Twitter. Echter hangt het wel af van het soort feed dat de gebruiker ingesteld heeft. Twitteraars kunnen namelijk kiezen tussen een algoritme feed of een real time feed. 

Interactie 

Deze hangt een beetje samen met webcare, maar via Twitter kun je als bedrijf of merk goed een band opbouwen met de consument. Reageer niet alleen op vragen en klachten, maar juist ook op complimentjes of andere opmerkingen. De Efteling reageert bijvoorbeeld op tweets van bezoekers die een dagje langs zijn geweest. Met GIFjes versterken ze hun boodschap. 



Bovenstaand dus genoeg redenen om toch een kans te wagen op Twitter. En de cijfers liegen er niet om. Er zijn toch nog 2,5 miljoen dagelijkse Twitteraars in Nederland. Daar bevindt jouw doelgroep zich vast ook wel tussen!

Geen opmerkingen