Het leed dat slaapverlamming heet

Het is half 12 's avonds. Ik open mijn ogen en kijk mijn slaapkamer rond. Met mijn rechterhand probeer ik mijn telefoon te pakken, maar dat lukt niet. Om mij heen hoor ik schreeuwende mensen. Vanuit mijn positie in bed kijk ik uit op mijn deur. Onder de deur door schijnt het licht van de overloop. Er verschijnt een donkere schim in de deuropening en ik raak in paniek. De gedaante loopt met een uitgestoken hand strompel richting mijn bed en ik probeer uit alle macht te schreeuwen om hulp en te bewegen. Maar dat lukt niet. Na wat een eeuwigheid lijkt te duren, word ik badend in het zweet wakker. Het was weer zo ver.

Foto: Kaboompics
Zoals je aan de titel van deze blogpost kunt zien, gaat dit artikel over slaapverlamming. En wat ik beschreef in de intro, is wat ik regelmatig meemaak. Tijdens mijn minor heb ik voor een vak een verhaal geschreven over deze slaapaandoening. Er waren klasgenoten die er gechoqueerd op reageerden. ''Bestaat dat ├ęcht?!'' was een vraag die ik dan kreeg. Ja, helaas bestaat het echt. En iedereen kan het meemaken.

Wat is slaapverlamming?

Als je slaapverlamming hebt, heb je het gevoel dat je wakker bent, maar je kunt je lichaam niet bewegen. Je bent dus als het ware verlamd. Slaapverlamming ontstaat wanneer je lichaam niet soepel door de slaapfasen heengaat. Als je slaapt, ga je door verschillende fases. De REM-slaap is de lichtste. Als je net uit of in deze fase komt, kun je slaapverlamming ervaren. Doordat dit niet soepel gaat, voelt het alsof je al wakker bent, maar kun je je lichaam niet tot nauwelijks bewegen. Tijdens deze slaapaandoening kun je ook nare dingen zien, horen en voelen. Denk hierbij aan de intro van deze blogpost. Het kan meestal een paar seconden tot een paar minuten duren en gaat meestal vanzelf weer over. Slaapverlamming klinkt eng en dat is het ook, maar eigenlijk kan er niks gebeuren.  

De oorzaak van slaapverlamming

Het is heel normaal dat je lichaam verlamd op het moment dat je in je REM-slaap terecht komt. Dankzij de REM-fase voer je de bewegingen in je dromen niet in het echt uit. Tijdens een slaapverlamming slaapt je lichaam al, maar je hoofd nog niet. Hierdoor kun je wel denken, maar je kunt je niet bewegen. Slaapverlamming kan iedereen overkomen, maar er zijn een aantal factoren die de kans op deze slaapaandoening kunnen vergroten:

  • Slaapgebrek
  • Stress
  • Slapen op je rug
  • Paniekstoornissen
  • Slaapstoornissen
  • Onregelmatig slaapritme
  • Drugs- of alcoholmisbruik

Hoe herken je een slaapverlamming?

Slaapverlamming heeft verschillende kenmerken en iedereen kan het weer anders ervaren. De belangrijkste kenmerk is dat je het gevoel hebt dat je wakker bent, maar je kunt je niet bewegen. Maar er zijn ook mensen die last hebben van een druk op hun borst of hebben het gevoel dat ze niet kunnen ademen. En dan het aller engste: je kunt gaan hallucineren. Je kunt dingen gaan zien, horen en voelen die er eigenlijk niet zijn. Ik zie zelf altijd een gedaante in de deuropening staan die langzaam op mij af komt lopen. Je hebt het gevoel alsof je zweeft en dat er iemand aan je zit. Deuren en ramen kun je zien opengaan en het kan voelen alsof iemand of iets aan je voeten trekt. Omdat je deels wakker bent, zie je deze hallucinaties in je eigen omgeving. Hierdoor kun je in paniek raken, waardoor het ook lastiger is om uit de slaapverlamming te komen. 

Hoe kom je eruit?

Ik heb sinds ongeveer een jaar regelmatig last van slaapverlammingen. Tot nu toe ongeveer 1 keer per maand. In werkelijkheid duurt zo'n slaapverlamming maar een paar seconden tot een paar minuten, maar het voelt alsof het veel langer duurt. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer rustig te blijven. Het beste is om tijdens de slaapverlamming je te focussen op het bewegen van je pink. Hierdoor zal de rest van je lichaam langzamerhand wakker worden. Ik vind het altijd eng om daarna meteen weer te gaan slapen, omdat ik bang ben dat het opnieuw zal gebeuren. Als ik eenmaal helemaal wakker ben, doe ik er altijd goed aan om beneden even een kop thee te drinken om te kalmeren. 

Extra tip voor degenen die last hebben van slaapverlammingen: houd een soort dagboekje bij. Als ik slaapverlamming heb gehad, schrijf ik direct in een boekje op wat ik daarvoor heb gedroomd, wat ik die dag heb gedaan, wat ik heb gegeten en hoe ik mij die dag voelde. Hierdoor kreeg ik meer inzicht in wat bij mij slaapverlamming veroorzaakt. Ik ben er zo achtergekomen dat ik het krijg tijdens drukke periodes met deadlines voor school, oftewel: stress. Dan weet ik meteen dat ik een stapje terug moet doen en wat moet uitrusten.

Heb jij ervaring met slaapverlammingen? 




1 opmerking

  1. Ik heb ook weleens last van slaapverlammingen, het is inderdaad zo ontzettend eng! Interessant artikel om te lezen, ik wist helemaal niet dat het te maken kan hebben met stress. Belangrijk om dit in de gaten te houden!

    BeantwoordenVerwijderen