Lush UK is gestopt met social media: slimme zet?

Op 8 april 2019 slingerde Lush UK een tweet de wereld in die menig (online) marketeers choqueerde.   In deze tweet kondigde het cosmeticamerk aan te stoppen met het inzetten van social media kanalen voor klantcontact. Betekent dit het einde voor Lush UK of was het juist een slimme zet?



Op 8 april 2019 kondigde Lush UK via Twitter aan dat zij al hun social media marketing activiteiten zullen staken. ''We're switching up social.'' 


Klanten die vragen hebben kunnen alleen nog contact opnemen met het cosmeticamerk via de live chat op een website, via mail of telefonisch. ‘In toenemende mate maakt social media het steeds moeilijker voor ons om rechtstreeks met iedereen te communiceren. We zijn het zat om te vechten met algoritmes, en we willen niet betalen om in jouw nieuwsoverzicht te verschijnen’, licht Lush UK toe op Instagram. Ze hebben daarom een aantal social media kanalen van hen stilgelegd en willen de conversatie aangaan met hun klanten. Het cosmeticamerk benadrukt dat dit niet het einde is. 'Dit is slechts de start van iets nieuws.'

Lush UK telt op Instagram 596.000 volgers. Op Facebook volgen 423.000 mensen het merk en op Twitter hebben ze een achterban van 202.000 volgers.  Dit is dus een aardig groot bereik. Momenteel heeft Lush in Nederland nog geen concrete plannen om hetzelfde te doen. Social media is handig voor klantcontact, maar Lush UK weigert nog langer te vechten tegen de algoritmes en wil niet betalen om in de nieuwsoverzichten van hun volgers te verschijnen.

Het was voor hen dus een logische keuze om te stoppen met Instagram, Facebook en Twitter. Maar was dit verstandig? Aan de ene kant vind ik dat ze een applaus moeten krijgen voor hun opmerkelijke keuze, maar aan de andere kant ben ik van mening dat social media eenmaal van deze tijd is. Ze hebben een groot bereik met hun social media kanalen en kunnen daarom heel veel mensen bereiken. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe deze keuze voor hen uit zal pakken.

Geen opmerkingen